Rentoutusharjoittelu

Rentoutusharjoittelu on kehon ja mielen jännitystilojen tarkkailua. Siinä opetellaan tunnistamaan jännitystilat kehossa tai tilanteet, jotka aiheuttavat jännitystä. Osa rentoutusharjoittelua on hengityksen ja syvähengityksen harjoittelu vagushermon aktivoimiseksi. 

Rentoutusharjoittelulla vaikutetaan autonomisen hermoston toimintaan. Säännöllisen rentoutumisen harjoittelun tuloksena tapahtuu oppimista, jolloin rentoutuminen helpottuu ja nopeutuu. Rentoutusharjoituksia on erilaisia: Voidaan käyttää valmiita äänitteitä tai tehdä yksilöllisiä harjoitteita tarpeen mukaan. 

 Rentoutusharjoittelusta hyötyvät kaikki. Sitä suositellaan erityisesti 

  • pitkittyneen ja kroonisen kivun tukihoidoksi 
  • stressitilojen hoitoon 
  • uniongelmiin 
  • lihasjännitysten hoitoon 
  • jännitystilojen hoitoon. 

Sovellettu rentoutus 

Sovellettu rentoutus on itsehallintamenetelmä, jonka avulla voit ennaltaehkäistä ja hoitaa stressiä ja työuupumusta, parantaa unen laatua ja siten lievittää väsymystä ja jopa kipua. 

Sovelletun rentoutuksen avulla voi oppia tuntemaan oman kehosi paremmin. Tavoitteena on oppia rentoutumaan lyhyessä ajassa omatoimisesti missä ja milloin tahansa. 

Miten hakeutua rentoutusharjoitteluun? 

Ortonissa rentoutusharjoittelua voi saada yksilöohjauksessa tai ryhmässä. Yksilöohjauksessa on mahdollisuus huomioida yksilölliset tarpeet esim. hengityksen ohjauksessa. Sovellettua rentoutusta ohjataan ryhmässä, etuna tällöin ryhmän vertaistuki. 

Varaa aika fysioterapeutin tai toimintaterapeutin vastaanotolle. Jos sinua kiinnostaa sovelletun rentoutuksen ryhmä, tiedusteluihin vastaa fysioterapeutti Jutta Alen. (jutta.alen@orton.fi)     

Lisätietoa rentoutusharjoitelustaVagushermo rauhoittaa sydäntä ja mieltä-miksi? Voiko vagushermoa stimuloida ja hoitaa sairauksia? 

Tutkimuksiin tai hoitoon, kuinka toimin?

Tiedustele hoitoa tai varaa aika puheli­mitse 09 4748 2705 tai nettia­jan­va­rauksen kautta. Katso tarkemmat yhteys­tie­tomme tästä.