Jotta asiointi Ortonin kanssa sujuisi mahdollisimman hyvin, olemme keränneet tälle sivuille kaikki potilaan oikeuksiin liittyvät ohjeet ja lomakkeet:
1) Potilasasiat ja potilasvastaava
2) Potilasasiakirjojen sisältö, tarkastus ja luovutus
3) Potilastietojen korjaamisvaatimus
4) Lokitietojen tarkastuspyyntö
5) Potilastietojen käsittelyn selvityspyyntö
6) Valtakirja puolesta asiointiin
7) Alaikäisen päätöskyvyn arviointi
8) Lupa potilastietojesi käyttöön
9) Tietojesi käsittely ja tietosuoja
10) Ortonin henkilötietorekisterit
11) Ilmoitus Ortonin nettisivujen sisällöstä
12) Muistutuksen teko.
1. Potilasasiat
Potilasyhteyshenkilö ja potilasasiavastaava
Jos hoitoosi liittyvä asia on jäänyt epäselväksi tai haluat antaa palautetta hoidostasi Ortonissa, ole yhteydessä Ortonin potilasyhteyshenkilöön.
Jos tarvitset neuvoja oikeuksistasi sosiaali- ja terveydenhuollossa, voit olla yhteydessä Helsingin kaupungin sosiaali- ja potilasasiavastaavaan.
Katso yhteystiedot ja toimintaohjeet.
2. Potilasasiakirjojen sisältö, tarkastus ja luovutus
Potilasasiakirjoilla tarkoitetaan potilaan hoidossa käytettäviä asiakirjoja. Ne sisältävät potilaan henkilökohtaisia tai terveydentilaa koskevia tietoja. Sinulla on oikeus tarkastaa, mitä henkilötietoja sinusta on ja mihin tarkoitukseen kyseiset tiedot on kerätty.
Voit tarkistaa tietosi osoitteessa Omakanta.fi.
Halutessasi voit myös pyytää tietosi Ortonista sähköisesti Potilasasiakirjapyynnöllä tai vapaamuotoisella pyynnöllä. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
Toimitamme asiakirjat potilaan toiveen mukaisesti joko postitse tai sähköpostitse tietoturvallisen yhteyden kautta. Potilas voi myös noutaa asiakirjat Ortonista, jolloin henkilöllisyys tulee todistaa kuvallisella henkilötodistuksella. Jos potilas haluaa jonkun muun noutavan asiakirjat, tarvitsee noutaja valtakirjan. Valtakirjan haltijan tulee todistaa henkilöllisyytensä kuvallisella henkilötodistuksella.
Tietonsa voi tarkistaa ilmaiseksi kerran vuodessa. Tämän jälkeen asiakirjoista ja/tai toistuvista asiakirjalähetyksistä laskutetaan 25 euroa/lähetys, ja ne maksetaan lähetyksen liitteenä olevalla laskulla. Mahdolliset lähetykset ulkomaille hinnoitellaan erikseen.
3. Potilastietojen korjaamisvaatimus
Sinulla on oikeus pyytää itseäsi koskevan virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä potilastietojärjestelmään. Terveydenhuollon ammattilainen käsittelee pyynnön yhdessä ylilääkärin kanssa ja arvioi, onko pyynnön mukaisiin muutoksiin perusteita.
Sinulla on myös oikeus pyytää tietojesi poistamista. On kuitenkin hyvä huomioida, että toimintaamme koskevat useat erityislait, emmekä voi poistaa tietoja, jos kyseisten tietojen säilyttämiselle on jokin lakisäänteinen velvollisuus. Henkilötietojen pitkät säilytysajat turvaavat asiakkaiden ja Ortonin oikeuksia.
Voit tehdä korjaamis- tai poistovaatimuksen sähköisesti Potilasrekisteriin tallennetun tiedon korjausvaatimuksella tai vapaamuotoisella pyynnöllä. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
4. Lokitietojen tarkastuspyyntö
Halutessasi sinulla on oikeus saada tietää, kuka tietojasi on käsitellyt. Oikeutta lokitietoihin ei kuitenkaan ole, jos tiedossa on, että lokitietojen antamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa asiakkaan terveydelle tai jonkun muun oikeuksille. Myöskään kahta vuotta vanhempia lokitietoja ei ole oikeutta saada, jollei siihen ole erityistä syytä.
Voit pyytää tietoja sähköisesti Lokitietojen tarkastuspyynnöllä tai vapaamuotoisella pyynnöllä. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
Lokitietopyyntö käsitellään tietopyyntönä, eikä sen johdosta laadita erillisiä selvityksiä.
5. Potilastietojen käsittelyn selvityspyyntö
Jos epäilet tarkastamiesi lokitietojen perusteella, että tietojasi on käsitelty väärin, sinulla on oikeus tehdä asiasta kirjallinen selvityspyyntö. Voit tehdä pyynnön sähköisesti: Selvityspyyntö potilastietojen käsittelystä tai vapaamuotoisella pyynnöllä. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
Pyyntöön tulee kirjata ne perusteet ja tiedossa olevat asiat, joiden perusteella selvitystä pyydetään.
6. Valtakirja puolesta asiointiin
Jos sinun on vaikea asioida henkilökohtaisesti Ortonissa, voit antaa toiselle henkilölle valtakirjan, jolla valtuutat hänet hoitamaan asiointiasi puolestasi. Valtuutus tulee tehdä sähköisesti Valtakirja puolesta asiointiin -lomakkeella tai vapaamuotoisella valtakirjalla. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
7. Alaikäisen päätöskyvyn arviointi
Jos olet alle 18-vuotias:
Terveydenhuollon ammattilainen arvioi kykysi päättää hoitoosi liittyvistä asioista. Ollessasi päätöskykyinen voit itse päättää, voiko huoltajasi nähdä asiointiisi liittyviä tietoja. Arvio tehdään jokaisella asiointikerralla erikseen.
Huoltaja:
Voit hoitaa alaikäisen lapsesi asioita terveydenhuollossa sekä pyytää alaikäisen potilasasiakirjoja nähtäväksesi ja saada niistä kopion, ellei päätöskykyinen alaikäinen ole kieltänyt tietojen luovuttamista. Huoltajana sinulla on oikeus toimia alaikäisen puolesta huoltajuussuhteen perusteella.
8. Lupa potilastietojesi käyttöön
Jotta voimme hoitaa sinua turvallisesti, laadukkaasti ja sujuvasti, toivomme, että annat luvan potilastietojesi käyttöön jo ennen Ortoniin tuloasi osoitteessa Omakanta.fi, kohdassa ”Tietojen käytön hallinta”.
Jos et ole antanut lupaa Omakannan kautta, voit antaa luvan tietojesi käyttöön Ortonille myös sähköisesti Lupa potilastietojen luovuttamiseen -lomakkeella. Voit toimittaa pyynnön Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.
9. Tietojesi käsittely ja tietosuoja
Tietosuojalla tarkoitetaan yksityisyyden suojaamista henkilötietoja käsiteltäessä.
Potilastiedot ja tiedot sairaanhoitopalvelujen käytöstä ovat lähtökohtaisesti salassa pidettävää tietoa. Terveydenhuollossa toimiva henkilö ei saa ilman potilaan tai hänen laillisen edustajansa kirjallista suostumusta antaa sivullisille potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja.
10. Ortonin henkilötietorekisterit
Keräämme henkilötietoja rekistereihin, joiden käyttötarkoitus ja sisältö on kuvattu tietosuojaselosteissa. Mikäli epäilet, että tietojasi on käsitelty tietosuojalainsäädännön vastaisesti, voit olla yhteydessä Ortonin tietosuojavastaavaan.
11. Ilmoitus Ortonin nettisivujen sisällöstä
Jos kohtaat Ortonin nettisivuilla sisältöä, jonka epäilet olevan laitonta, sinulla on oikeus ilmoittaa siitä palvelun tuottajalle. Palvelun tuottajalla on velvollisuus käsitellä asia. Tee ilmoitus: Ilmoitus Ortonin nettisivujen sisällöstä.
12. Muistutuksen teko
Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään asiaan tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastaavalle johtajalle (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, 10 §). Muistutuksen voit tehdä sähköisesti Turvapostitse: Muistutuslomake. Voit toimittaa muistutuksen Ortoniin myös henkilökohtaisesti. Ota kuvallinen henkilöllisyystodistus mukaan.