Arvoisa Asiakkaamme,
Ortonin Kelan sv-korvauskäytännöt ovat muuttuneet 15.1.2021.
Muutoksen taustalla on Kelaa ohjaava lainsäädäntö ja Ortonin omistuspohja. Orton on HUSin 100% omistama yksityinen sairaala. Sairausvakuutuslain 2 luvun 3 §:än neljännen momentin perusteella Ortonin nykyinen omistuspohja ei oikeuta Kelan sv-korvauksiin.
Palvelut, joista saa Kelan sv-korvauksen
- Orton Tenholantiellä muussa kuin työsuhteessa toimivien lääkäreiden* ja terapeuttien* vastaanotto- ja hoitopalvelut.
Palvelut, joista ei saa Kelan sv-korvausta
- Orton Tenholantiellä työsuhteessa toimivien lääkäreiden* ja terapeuttien* vastaanotto- ja hoitopalvelut
- Kuvantamisen ja laboratorion palvelut
- Kaikki HUSin toimipisteissä tuotetut palvelut
Huomioitavaa
- Maksun yhteydessä vähennettävää nk. Kela-suorakorvausta ei ole enää mahdollista tehdä Ortonissa, vaan asiakkaan tulee hakea korvausta Kelasta jälkikäteen.
- * Kelan sv-korvaus edellyttää sitä, että asiantuntijalla on sopimus suoraan Kelan kanssa. Sopimuksia tehdään parhaillaan. Asiakkaan kannattaa lähettää korvaushakemus Kelaan vasta sen jälkeen kun sopimus on kunnossa.
-
- Oikeus Kelan sv-korvauksiin näkyy asiantuntijan profiilitiedoissa verkkosivuilla näin: “Nämä palvelut ovat Kela-korvattavia”.
- Jos Kela-sopimusta ei vielä ole, näkyy tieto näin: “Nämä palvelut eivät tällä hetkellä ole Kela-korvattavia. Voit tarkista oikeuden Kela-korvaukseen myöhemmin uudelleen.”
- Jos asiantuntijan palvelut eivät ole Kela-korvattavia näkyy tieto näin “Nämä palvelut eivät ole Kela-korvattavia”.
-
- Korvaushakemuksen voi pudottaa lähimpään Kela-toimiston postilaatikkoon tai lähettää osoitteeseen: Kela, PL 10, 00056 KELA. Kelalla ei ole enää käytössä valmiita palautuskuoria.
Pahoittelemme muutoksen aiheuttamaa vaivaa.
Lisätietoa ja neuvoa voi kysyä asiakaspalvelustamme 09 4748 2705.