Distansmottagningar

Distansmottagning kan antingen vara telefon- eller videomottagning.

Telefonmottagningar

Telefonmottagningar kan bokas per telefon från Ortons tidsbokning på +358 9 4748 2705.

Om du har bokat en telefontid kommer experten att ringa dig under en viss tid. Expertens nummer kan visas på telefonens display eller samtalet kan komma från ett okänt nummer. Om ditt nummer är upptaget eller inte besvaras, kommer experten att ringa dig igen.

Priset

Priset för en telefonmottagning beror på den bokade tidens längd och expertens prislista. Expeditions- och Kanta-avgifter tillkommer i priset.

Av telefonmottagningen skickar vi fakturan med posten efteråt.

FPA-ersättning

Du kan få FPA-ersättning för fjärrmottagningar på samma sätt som för lokala mottagningar.
Ersättningsgiltighet återspeglas i varje experts onlineprofil.

Avbokning

Telefontiden ska avbokas senast 12.00 föregående dag.

Videomottagningar

Med videomottagning får du en röst- och bildanslutning till en expert.

För mottagning behöver du internet och en dator, läsplatta eller smartphone med mikrofon och kamera. Du behöver inte ladda ner nya program till din enhet.

Hur bokar jag tid för videomottagning?

Videomottagningstid kan bokas i webbtidsbokningen med bank-ID eller ett mobilcertifikat.
Annars kan tiden bokas via telefon från tidsbokningen.

Boka en videomottagning från webbtidsbokning

Videomottagningstid kan bokas från webbtidsbokning med bank-ID eller ett mobilcertifikat. Du kommer att få en bekräftelse på din bokning via SMS och du kan när som helst se eller ändra din bokning genom att logga in på webbtidsboking via flikarna ”My account” eller ”Videomottagning”.

Vilken typ av besök är videomottagning lämplig och inte lämplig för?

Videomottagning är lämplig för kontroll- och uppföljningsbesök, liksom för förnyelse av recept (exklusive förnyelse av läkemedel som påverkar centrala nervsystemet) och, i vissa fall, för att få en undersökningsremiss. Prata med din expert vid det första besöket för att se om uppföljningsbesök och andra ärenden kan skötas via video- eller telefonmottagning.

Första besöket ska alltid bokas som lokal mottagning, men från fall till fall och särskilt om patienten bor långt bort kan det första besöket också göras som videomottagning. Vår tidsbokning +359 9 4748 2705 hjälper dig att utvärdera lämplig form av mottagning.

Telefon- och videomottagningar är inte lämpliga för behandling av akuta nödsituationer som andnöd, bröstsmärta och allvarliga infektioner eller smärtsamma tillstånd. I nödfall, ring det allmänna nödnumret (112).

Vad behöver jag för videomottagning och fungerar min enhet?

För mottagningen behöver du internet och en dator, läsplatta eller smartphone med mikrofon och kamera. Du behöver inte ladda ner nya program till din enhet. Vi rekommenderar att du testar dina anslutningar i förväg på Ninchat -testwebbplatsen https://ninchat.com/videotest/.

Anslutningen fungerar bäst med webbläsarna Chrome, Edge, Firefox och Safari. Endast Safari bör användas på Apple iPhones och iPads.

Videomottagningspriser

Priserna för video och lokal mottagning är desamma. Prisinformation visas på expertens onlineprofil. Expeditions- och Kanta-avgifter tillkommer i priset. Vi skickar en faktura för videomottagningen med posten efteråt.

FPA-ersättning

Du kan få FPA-ersättning för fjärrmottagningar på samma sätt som för lokala mottagningar.
Ersättningsgiltighet återspeglas i varje experts onlineprofil.

Avbokning av videomottagning

Videomottagningstiden måste avbokas senast 12.00 föregående dag, antingen via webbtidsbokning eller via telefon 358 9 4748 2705.

Har alla experter videomottagningar?

Tjänsten har just introducerats, p.g.a. detta har endast ett fåtal av våra experter videomottagningstider. Fler experter kommer att ha videomottagningstider under hösten.

Hur startar man videomottagningen?

Om du har bokat videomottagning online

  • Testa din videoanslutning i förväg på Ninchats webbplats: https://ninchat.com/videotest/
  • Logga in på ditt möte online med ett bank-ID eller mobilcertifikat på fliken ”Videomottagning” eller ”My account”.
  • Öppna fliken Videomottagning och se videomottagningstiden / tiderna du har bokat.
  • Tryck på knappen ”Öppna videomottagning”.
  • Du kan logga in till mottagningen tidigast 15 minuter före den schemalagda tiden.

Om du har bokat videomottagning via telefon

  • Testa din videoanslutning i förväg på Ninchat -testsajten: https://ninchat.com/videotest/
  • Tidsbokningen skickar dig en länk via skyddad e-post, som du kan klicka på för att öppna videomottagningen
  • Du kan logga in på mottagningen via länken minst 15 minuter före den schemalagda tiden
  • Förbered ditt ID, en expert kommer att kontrollera din identitet i början av sessionen

Bra att notera om skyddad e-post:

  • När säkerhetsposten har öppnats kan den läsas i 14 dagar.
  • Det är en bra idé att spara länken i säkerhetsmeddelandet på en plats där du enkelt kan hitta den när det är dags för videomottagningstiden. Spara länken till dig själv, till exempel i en elektronisk kalender eller annat elektroniskt memo, så att den enkelt kan kopieras till webbläsarens sökfält.