Anni Vuohijoki väittelee sairaaloiden laatujärjestelmien vaikutuksista potilasturvallisuuteen ja henkilöstön hyvinvointiin

Kuva: Jussi Jokinen

´

Lääketieteen lisensiaatti Anni Vuohijoki väittelee Oulun yliopistosta perjantaina 26. kesäkuuta 2026 tutkimuksesta, jossa tarkastellaan sairaaloiden laatujärjestelmien ja akkreditointien merkitystä potilasturvallisuudelle sekä henkilöstön työhyvinvoinnille. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Oulun yliopiston ja Ortonin tutkimusyksikön kanssa. 

Tutkimuksen keskeinen havainto on, että laatujärjestelmät voivat tukea potilasturvallisuutta erityisesti toimintatapojen yhdenmukaistamisen, vastuiden selkeyttämisen ja systemaattisen kehittämisen kautta. Henkilöstön hyvinvoinnin näkökulmasta vaikutukset ovat kuitenkin ristiriitaisempia. Osa työntekijöistä kokee järjestelmien lisäävän työn hallintaa ja laatua, kun taas osa kokee niiden kasvattavan hallinnollista kuormitusta ja byrokratiaa.

”Terveydenhuollossa puhutaan paljon potilasturvallisuudesta, mutta huomattavasti vähemmän siitä, miten turvallisuutta rakennetaan ja millaisia vaikutuksia järjestelmillä on henkilöstöön. Potilasturvallisuutta ei voida kehittää kestävällä tavalla, jos henkilöstö kuormittuu samalla”,  Anni Vuohijoki toteaa.

Väitöstilaisuus

Significance of Quality Management Systems and Accreditation for Patient Safety and Workforce Well-Being in Healthcare: A Nordic Perspective

Perjantaina 26.6.2026 klo 12.00

Biomedicum 1 Helsinki
Haartmaninkatu 8, P-kerros, Helsinki

Vastaväittäjä: professori Paulus Torkki
Kustos: professori Juhana Leppilahti