globe.png
Kiitos ajanvarauksestasi! Saat vahvistuksen tekstiviestinä ja muistutusviestin 24 tuntia ennen varattua aikaa.
Voit tarkastella varauksiasi Ajanvaraus-sivulla.
Kiitos ajanvarauksestasi! Saat vahvistuksen tekstiviestinä ja muistutusviestin 24 tuntia ennen varattua aikaa.
Muutokset päivitetty!
Varaus poistettu!

Spiraalistabilaatio-harjoittelu

1.Aktivoi 2.Ojentaudu 3.Rentouta!

Metodin tausta

Spiraalistabilaatio (SPS) on tsekkiläisen ortopedin Richard Smisekin kehittämä kehonhallinta- ja terapiamenetelmä. Tavoitteena on liikkuessa hyvin tuettu, mutta vapaa selän käyttö. Kun selkä toimii vapaasti, myös lonkkien, olkapäiden ja niskan liikkuvuus vapautuu.

SPS-harjoittelu perustuu kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin saadaan tilaa selkänikamien väliin, mikä vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa. Selän pitkät ojentajat, niskan lihakset, lonkan koukistajat ja takareidet ovat usein jännittyneet ja kireät. Kun spiraalilinjat aktivoituvat, nämä pystysuuntaiset kireät linjat rentoutuvat. Spiraalistabilaatiolla aktivoidaan siis niitä kehon lihaksia, joita sinun tulisi käyttää aina kun kävelet, juokset, teet arkiaskareita, urheilet… 

Metodin pohjana on laaja tutkimustyö

Lihasketjuja tutkiessaan Smisek on todennut, että:

  • spiraali-lihasketjut stabiloivat kehon monipuolisia liikkeitä
  • pystysuuntaiset vertikaali-lihasketjut stabiloivat paikallaan pysyviä asentoja
  • ongelmana usein vertikaali-lihasketjujen jännittyneisyys ja liian pitkään jatkunut yliaktiivisuus: tämä lisää selkärangan ja välilevyjen puristumista
  • selkärangan stabilaatio spiraali-lihasketjujen avulla lisää tilaa selkänikamien väliin ja saa aikaan selän ojennuksen (=”pidentymisen”), mikä vähentää painetta välilevyissä ja parantaa niiden aineenvaihduntaa
  • spiraali-ja vertikaaliketjujen välillä toteutuu vaikuttaja- ja vastavaikuttajalihastyö: kun toinen aktivoituu, toinen rentoutuu
  • yksittäisen lihaksen aktiivisuustaso on alhaisempi sen toimiessa yksin, kuin jos koko lihasketju on aktivoitu
  • tarkoin suunnitelluilla liikkeillä eri lihasketjuja voidaan harjoittaa, vahvistaa, rentouttaa ja venyttää

Havaintojen ja johtopäätösten pohjalta Smisek loi SPS-metodin periaatteet

  • selkärangan spiraalistabilaatio kiertävien spiraali-lihasketjujen avulla
  • pitkittäisten selän ojentajalihasten aktiivinen rentoutus
  • hyvä ryhti, selkärangan ojennus spiraalistabilaation avulla
  • sellaisten liikemallien käyttö, joihin liittyy olkavarren ja lonkan ojennus

Miten spiraalistabilaatiota käytännössä harjoitetaan?

Harjoittelussa käytetään menetelmään suunniteltuja vastuskuminauhoja. Vastus on hyvin kevyt, mutta muutaman toiston jälkeen tuntee, kuinka ryhti kohenee ja pienet lihakset joutuvat töihin. Harjoittelussa vartaloa pidennetään ylöspäin spiraalimaisten lihasketjujen aktiivisella käytöllä.

Kenelle menetelmä sopii?

SPS on kehonhallinta-ja terapiamenetelmä, joka sopii kaikille. Se on kuin täsmäisku nykypäivän haasteisiin, joita istuminen ja mobiililaitteiden käyttö aiheuttaa. Jo ensimmäisen tunnin jälkeen voit tuntea, kuinka rintalihas, etureisi ja lonkankoukistaja pidentyy ja pakaralihas sekä syvä vatsan tuki aktivoituu. Keho tuntuu avoimelta ja ryhdikkäältä.

Erityisen hyvin harjoitteet soveltuvat:

  • erilaisten selkäkipujen ja –sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon, kuten akuutit ja pitkäaikaiset selkäkivut, skolioosi, välilevytyrä, spinaalistenoosi, spondylolisteesi
  • selkäleikkausten pre-ja postoperatiiviseen hoitoon
  • selän toiminnallisuuden parantamiseen
  • nivelvaivojen pre-ja postoperatiiviseen hoitoon (olka-, lonkka-, polvi-ja nilkkanivelet)
  • kehonhallinnan ja tasapainon parantamiseen
  • kävelyn tekniikan ja koordinaation parantamiseen
  • urheiluvalmennukseen
  • kehonhuoltoon

 Miksi SPS:stä on tullut niin suosittua maailmalla?

Tulokset puhuvat puolestaan. Moni on saanut selkänsä kuntoon tällä menetelmällä. Harjoitteluun tarvitset vain kuminauhan ja hieman tilaa. Laji sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Harjoitteet tehdään pääosin seisten, mutta ne voidaan soveltaa myös istuen tehtäviksi. Samat harjoitteet soveltuvat esimerkiksi pyörätuolia käyttäville. Harjoitukset on helppo tehdä missä ja milloin vain: aamujumppana, työpaikalla taukojumppana, palauttavana harjoituksena työpäivän päätteeksi tai vaikka ulkona lenkin yhteydessä. Kuminauha on helppo ottaa mukaan matkalle tai mökille.

 Mitä hyötyä SPS:stä on harrastajalleen?

  • ryhti kohenee ja lihastasapaino paranee –siksi se on loistava laji istumatyöläisille
  • kävelyn tekniikka ja koordinaatio paranee –myös kävelylenkeistä tulee palauttavia kun selkä ja lonkat toimivat rennosti
  • selän toiminnallisuus paranee –turhat kivut ja säryt lievittyvät
  • eri lajien urheilijat ovat löytäneet metodin tuomat edut ja liittäneet sen osaksi harjoitteluaan
  • harjoittelu tehoaa erilaisten selkäkipujen ja –sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoitoon.
  • hyvä ja rangan kannalta turvallinen tapa kehittää kehonhallintaa ja tasapainoa –sopii myös ikääntyville 

Miten voin aloittaa?

Ryhmässä tai yksityistunnilla – miten sinulle parhaiten sopii.
Syksyn ryhmätuntiaikataulun näet tästä tai ota yhteyttä,
sovitaan yhteinen aika sähköpostitse tai puhelimitse. 

Päivi Härkönen, fysioterapeutti
ORTON 
puh. 040 3511622
mail: paivi.harkonen@orton.fi

 

Kaikki Ortonin palvelut